رفتن به محتوای اصلی

شما اینجا هستید

"طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان " باهدف ارتقاء اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس استان اجرا می شود


11 آبان, 1396 - 18:02 -- خبر
بیدخام خبر داد :

"طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان " باهدف ارتقاء اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس استان اجرا می شود

مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری درکارگاه تربیت مربی و طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان که صبح امروز که باهدف ارتقاء اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی برگزار گردید ، اظهار کرد : مشارکت جویی دانش آموزان در اجرای این طرح منجر به افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد به نفس در دانش آموزان می‌شود .

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری ،

بیدخام با بیان این مطلب گفت : برای جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی در جامعه نیازمند برنامه‌ریزی نهادهای مرتبط با کودکان و نوجوانان و در راس آنها آموزش و پرورش هستیم چرا که این نهاد نقش و تاثیر بسزایی در تربیت دانش‌آموزان داشته و بیشترین تلاش را در این زمینه بر عهده دارند.

بیدخام با اشاره به اینکه هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه گذاری برای نسل آتی است دانش آموزان در سلامت و نشاط جامعه تاثیر گذار خواهند بود و بخشی از فعالیت های دفتر اجتماعی اختصاص به این قشر دارد چراکه اصلی ترین مخاطب ما دانش آموزان هستند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که ، دانش آموزان معلمین و مربیان را بعنوان الگوهای خود انتخاب می نمایند اظهار کرد: مربیان باید در ارتقاء سطوح مختلف علمی و فرهنگی دانش آموزان بویژه ایجاد انگیزه و مسئولیت پذیری در تمامی برنامه های فرهنگی،هنری و تقویتی کوشا باشند و همواره دارای برنامه های مدون باشند .

وی تصریح کرد: داشتن مهارت های زندگی برای دانش آموزان می تواند آسیب های اجتماعی را کاهش دهد و در این میان باید بتوانیم به دانش آموزان مهارت نه گفتن، تصمیم گرفتن، دوست یابی و سبک زندگی را به دانش آموزان آموزش دهیم تا آنها دچار مشکل نشوند

بیدخام درادامه افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در توجه به کاهش آسیبهای اجتماعی  در حال حاضر اولویت اصلی دولت برنامه ریزی در جهت کاهش این آسیب ها است .

این مسئول اذعان داشت: هر اندازه اولیا در کنار مدرسه در طرحها و برنامه های مدرسه مشارکت جدی تری داشته باشند در تربیت نسل آتی موفق تر بوده و آسیب های اجتماعی به همان اندازه کاهش می یابد.

بیدخام آموزش مهارت های ارتباطات اجتماعی سالم ، آموزش مهارت های جرأت ورزی ، آموزش مهارت های تاب آوری به دانش آموزان خانواده های طلاق یا در معرض خطر طلاق ، آموزش مهارت های مدیریت عواطف و هیجانات بلوغ را از برنامه ای اولویت دار آموزش و پرورش برای کنترل و کاهش آسیب های  اجتماعی عنوان کرد و افزود: خانواده اصلی ترین و مهمترین جایگاه تربیتی است و پس از آن مدرسه این نقش مهم و موثر را در امر آموزش ایفا می کند.

بیدخام در ادامه  افزود: در حقیقت اولیا و مدرسه دو بال برای تربیت صحیح نسل آتی به شمار می روند .به گونه ای که اگر ایندو کنار هم قرار گیرند می توانند  نقش موثری در تقویت بنیه های اعتقادی و باورهای دینی من جمله عفاف و حجاب ایفا نمایند

وی با تاکید بر اینکه موضوع کودکان موضوع بسیار مهمی است که بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند، ادامه داد: کودکان امروز نخبگان، دانشمندان و آینده سازان این سرزمین محسوب می شوند و ما وظیفه داریم به بهترین شکل ممکن تمهیدات لازم برای بهبود شرایط زندگی و تربیت صحیح آنان را فراهم آوریم.

وی افزود: دانش آموزان امانت های در اختیار ما هستند که باید بخوبی برای تربیت و آموزش آنها برنامه ریزی کنیم ودغدغه و مشکلات آنها را مورد توجه قرار دهیم تا نسلی توانمند و بانشاط را برای آینده آماده کنیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح و مشارکت جویی دانش آموزان منجر به افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد به نفس در دانش آموزان می‌شود افزود :  افزایش مهارت‌های کار گروهی و مشارکت در بین دانش آموزان کاهش بسیلری از آسیبهای اجتماعی را به دنبال خواهد داشت .

گفتنی است " طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان " با هدف ارتقای سرمایه اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس ، با مشارکت اداره کل بهزیستی و آموزش و پرورش استان قزوین جهت دانش آموزان پایه هشتم در مدارس سطح استان انجام خواهد شد .