رفتن به محتوای اصلی

شما اینجا هستید

ضرورت مشارکت دستگاه‌های اجرایی در پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی در مدارس


24 خرداد, 1398 - 18:35 -- اداره کل روابط ...
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین تاکید کرد:

ضرورت مشارکت دستگاه‌های اجرایی در پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی در مدارس

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین بر ضرورت مشارکت دستگاه‌های اجرایی در پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی در مدارس تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری ،

مریم بیدخام مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در نشست کمیسیون هماهنگی مبارزه با مفاسد اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوینبیان داشت: گرچه اجرای طرح نماد بر عهده آموزش و پرورش است، اما مشارکت و حمایت ۹ دستگاه از جمله دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد برکت، دادگستری، برنامه و بودجه و نیروی انتظامی نیز همواره وجود دارد.

بیدخام در ادامه اظهار داشت: ۲ میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال سال قبل برای اجرای طرح نماد(نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) در استان قزوین تأمین شد.

وی افزود:با بیان اینکه امسال هم در صورت انعکاس گزارش مناسب کمک‌هایی از وزارت کشور در این خصوص دریافت خواهد شد، افزود طرح نماد نیازمند آموزش به والدین و معلمان است تا در صورت بروز هرگونه آسیب از سوی دانش آموزان به سرعت مداخلات لازم صورت پذیرد.

وی اظهار داشت: در این طرح وقتی معلمی نشانه‌های افسردگی، خودکشی، اعتیاد و غیره را در دانش آموز مشاهده می‌کند، باید آموزش‌های لازم را دیده باشد که چگونه برخورد کند.

وی با بیان اینکه آموزش، غربالگری و مداخله از مهم‌ترین ویژگی‌های طرح نماد است: گفت: آموزش مهارت به دانش آموزان، والدین و کارکنان مدارس به‌صورت عمومی در این طرح اولویت دارد.

بیدخام اضافه کرد: دانش‌آموزانی که نشانه محرز دارند یا در معرض خطر هستند بعد از دریافت اطلاعات از والدین و معلم، تشخیص‌ها توسط مشاور مدرسه انجام می‌شود و بررسی خواهد شد چه خدمتی باید به آن‌ها ارائه شود و اگر امکان‌پذیر بود در مدرسه و اگر ممکن نبود به مراکز مشاوره آموزش‌وپرورش و مراکز ذیصلاح معرفی می‌شوند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین به مشارکت جدی معلمان پرداخت و توضیح داد: اگر دانش آموزی در بین تنش و دعوای خانواده باشد و تحت فشارهای وارده به خودکشی فکر کند، معلم مدرسه با دریافت نشانه‌ای از آن دانش آموز، به سرعت به مراقب بهداشتی و مشاور مدرسه اطلاع می‌دهد و به تناسب آسیب مداخلات لازم صورت می‌گیرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به آمار فزاینده معضلات و آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان باید مهارت‌های ۱۰ گانه از جمله نه گفتن، جرأت ورزی، مقابله با استرس و غیره را یاد بگیرند.

بیدخام یادآور شد: دانش آموزان آینده سازان ایران اسلامی هستند و بعد از نهاد خانواده، مدرسه مهم‌ترین مرکز تعلیم و تربیت به شمار می‌آید و با توجه به آمار ۲۵۰ هزار دانش آموز در سطح استان قزوین؛ توانمند سازی آنان در برابر آسیب‌های اجتماعی بسیار ضروری است.