رفتن به محتوای اصلی

شما اینجا هستید

قزوین، صنعت گردشگری واقتصاد مقاومتی

4 شهريور, 1395 - 11:54 -- عابدی

قزوین، صنعت گردشگری واقتصاد مقاومتی

دکتر ربابه توکل

دکترای تخصصی زمین شناسی

استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و دانشگاه پیام نور استان

درچند دهه ی  اخیر، درسراسر دنیا صنعت توریسم وگردشگری با جهشی چشمگیر تبدیل به یکی از منابع درآمد وکسب ثروت برای کشورهای دارای جاذبه های مختلف شده است.

تجلی واقعی وملموسی از اقتصاد مقاومتی، بدون ایجاد وابستگی، بدون واسطه، وبا ارزش افزوده ی بسیار بالا.توریسم دارای چند زیر شاخه با عنوانهای توریسم تاریخی وباستانی، اکوتوریسم یا طبیعت گردی، ژئوتوریسم یازمین گردشگری و توریسم درمانی میباشد. کشورهایی مانند مصر، ایتالیا، آفریقای جنوبی و...با دارا بودن آثار باستانی و جاذبه های طبیعی  ونیز زیرساختهای پذیرش توریست ، ثروت کلانی را از جذب گردشگر بدست آورده اند. در میان کشورهای جهان، ایران از تمامی موهبت های یک منطقه جذاب از نظر باستانی، تاریخی، طبیعی ،زمین شناسی وحتی جذب توریست درمانی  برخوردار است.پدیده های منحصر به فردی در ایران وجود دارند که در هیچ کجای جهان یافت نمیشوند. برای مثال گرم ترین نقطه روی زمین، جایی به نام گندم بریان در مرکز کویر لوت است.ویا جالب است بدانید چشمه آب گرمی در رامسر وجود دارد که با دارا بودن ماده رادیواکتیو توریوم ، درمان قطعی دردهای آرتریت مفاصل است.درجنوب کشور وسواحل دریای عمان وخلیج فارس پدیده های زمین شناسی خاصی مانند گل فشان ها ، طبقات رنگی و گنبدهای نمکی رخنمون دارند که حتی در کشورهایی مانند آمریکا وآفریقا نظیر ندارند. آثار باستانی وتاریخی ایران هم نیاز به معرفی ندارند. ولی متاسفانه علی رغم چنین پتانسیل بالایی،ایران زیر ساختهای لازم جهت جذب حداکثری توریست را ندارد. استان قزوین هم ازین مورد مستثنی نیست.همانطور که میدانید قزوین رتبه نخست آثار تاریخی ثبت شده در کشور رادارد، طبیعت چهار فصلی که با وجود بعد مصافت کم ،همزمان کویر وگرمای آن در جنوب استان ومنطقه بویین زهرا و یخچالهای طبیعی پر ازبرف در شمال ومنطقه الموت دیده میشود. جنگلهای ابرو دره های مه گرفته ی  بی بدیل در ارتفاعات شمالی قزوین، وجود چشمه های آبگرم با خواص درمانی، سرچشمه های پرآب وفراوان،غارها، طبیعت بکروحتی آثار وبقایای فسیلهای جانوران چند میلیون ساله و....همگی از موهبت های خداداده ایست که برای استان به ودیعه گذاشته شده است.درمقابل با کمال تاسف شاهد امکانات بسیار ضعیف درحوزه ی جذب و پذیرایی از گردشگر در استان هستیم. عدم وجود هتل واقامتگاه ها وامکانات رفاهی بزرگترین کمبود در این زمینه است. از سوی دیگر استان قزوین وجاذبه های آن، آنطور که شایسته آن است معرفی وشناسانده نشده است. سرمایه گذاری بخش خصوصی، همکاری وحمایت بخش دولتی واقدام ارگانهای ذیربط جهت آشنایی مردم با جاذبه های این استان، خصوصا از طریق رسانه ها، جراید وفضای مجازی،میتواند گام موثری در راستای جذب گردشگر به این پهنه ی مینودری وتحقق گوشه ای از اهداف اقتصاد مقاوتی در استان باشد