رفتن به محتوای اصلی

شما اینجا هستید

مدیریت ارتباطات در بحران ( بخش دوم )

13 شهريور, 1395 - 08:21 -- عابدی

مدیریت ارتباطات در بحران ( بخش دوم )

مدیریت ارتباطات در بحران ( بخش دوم )

قدرت اله مهدیخانی

کارشناس امداد و نجات مدیریت بحران اداره کل مدیریت بحران

خصوصیات ارتباطات از طریق زبان و بیان شفاهی :

·         بدون واسطه بین پیام دهنده و پیام گیرنده ایجاد می شود .

·         پیام یا پیامها مستقیما بین دو طرف مبادله می گردد .

·         پیام گیرنده و پیام دهنده میتواند به نوبت جای خود را تغییر دهند ( چنین ارتباطی رودرروست و دو طرف در برابر همند این نوع ارتباط  ممکن است بین دو نفر و یا یک نفر با چند نفر صورت بگیرد مانند جلسات سخنرانی و... )

خصوصیات ارتباط اشاره ای و نمادین :

·         ارتباط نمادین بیشتر در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه و در انجام عملیاتهای جستجو و نجات در رخدادهایی مانند زلزله ، سیل و... است که از طریق حرکت دادن دست ، سر و گردن ، حرکتهای چشم و یا برداشتن و گذاشتن کلاه صورت میگیرد . که عمدتا حالت قراردادی دارد و از پیش تعیین شده است . و این روش بیشتر در مواقعی عملیاتی می شود که استفاده از صدا و بیان مقدور نباشد. و برای صرفه جوئی در زمان و هماهنگی بیشتر و راحت تر در میان افراد و تیمهای عملیاتی مرسوم و یکی از بهترین ابزار ارتباطی  می باشد.

خصوصیات ارتباط وسایل و تجهیزات نوین :

·         نیاز به جریان الکتریکی دارد ( برق )

·         در زمان بسیار اندک حجم وسیعی از اطلاعات را جابجا میکند .

·         در بین هزاران و میلیون ها نفر ایجاد آشنائی و برقراری ارتباط میکند ( در این نوع از ارتباط خطر تغییر و تحریف پیامها کمتر است و از همه مهمتر اینکه محدودیت های مکانی و زمانی به کلی مرتفع شده )

·         استفاده از این روش مستلزم داشتن تجهیزات و زیر ساختها و خدمات پایه و اساسی و دستگاه گیرنده بوده و داشتن تخصص و مهارت برای افرادی که از آنها استفاده می کنند ضروریست .

تکنیک های ارتباطی و مخابراتی :

·         ارتباطات دور از طریق سیم

·         تلگراف برقی

·         تلفن

·         اینترنت و...

ارتباط دور از طریق امواج رادیوئی :

·         ارتباط دور از طریق بیسیم

·         تلگراف بیسیم

·         تلفن بیسیم

·         بیسیم های رادئویی

·         تلفن های ماهواره ای

ویژ گی تجهیزات  مخابراتی اضطراری :

·         بایستی قابلیت کار در هر شرایط و هر مکان را داشته باشد .

·         دارای منبع تغذیه مستقل و مصرف نیروی آن حد اکثر باشد .

·         در کمترین زمان ممکن نصب و راه اندازی شده و نیاز به طراحی خاصی نداشته باشد .

·         قابل حمل و نقل آسان باشد .

·         امکان استفاده برای کاربر بدون آموزش آسان باشد.

·         قابلیت تعریف الویت مشترکین اضطراری و جلوگیری از مکالمات بی مورد در شرایط بحرانی باشد .

·         قابلیت ارتباط داخل شهری ، بین شهری و بین المللی را داشته باشد .

·         و از همه مهمتر دارای امنیت و اطمینان کافی باشد .

 

ادامه دارد ...