رفتن به محتوای اصلی

شما اینجا هستید

معرفی کتاب "صفر به یک"

20 مهر, 1396 - 09:19 -- عابدی

معرفی کتاب "صفر به یک"

مترجمان : دکتر علی محمدنیا و مهندس امین کاظمی فر

کتاب «صفر به یک»  که مرجع اصلی یکی از دروس پایه رشتۀ مدیریت فناوری در دانشگاه استنفورد است، نخستین بار در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ به چاپ رسید، یکی از معدود کتاب هایی است که با نگاهی موشکافانه به واکاوی مهمترین کانون فناوری جهان، یعنی «سیلیکون ولی»، می پردازد. این کتاب، اندکی پس از انتشار، در صدر فهرست پُرفروش ترین های روزنامۀ «نیویورک تایمز» و سایت معتبر «آمازون»  قرار گرفت.

«پیتر ثیل» نگارندۀ این کتاب، خود یکی از برجسته ترین و تأثیرگذارترین شخصیت های سیلیکون ولی است، که با تجربۀ بنیانگذاری شرکت «PayPal» و همچنین شراکت در راه اندازی «Facebook» و راهبری موفقیت آمیز چندین «شرکت نوپای» فناوری دانسته های خویش را به همگان عرضه نموده است. او در این کتاب می کوشد، با سبکی جذاب و خواندنی، ساختار یگانه و جلوه های منحصربه فرد شرکت های نوپای فناوری را تشریح کرده و نقش پُررنگ و تعیین کنندۀ این شرکت ها را در شکوفایی اقتصاد غول آسای کشوری مثل آمریکا روشن کند.

روی سخن این کتاب با آنهایی است که یکسره رؤیای خلق چیزهای نو و بدیع را در سر می پرورانند، شرکت های نوپا به راه می اندازند، و حاضرند در راه رسیدن به اهداف شان ریسک های بزرگی را پذیرفته و بی امان تلاش کنند. این مسیر، بس چالش انگیز و مملو از موانعی است که هرکدام از آنها به تنهایی می تواند یک شرکت نوپا را به زانو درآورده و با ناکامی و شکست روبرو کند. محور اصلی کتاب، متمرکز بر شرح روحیه و خصلت های فردی این کارآفرینان جسور و بلندپرواز است که پایبندی آنها به ارزش آفرینی و خلاقیت و نوآوری، محرک و حیات بخش اصلی شرکت های نوپا است.

در این کتاب، مفاهیم “رقابت” و “انحصار” در نظام بازار آزاد، با نگرشی نو مورد بازبینی قرار می گیرند و باورها و برداشت های نادرستی که، به زعم نگارنده، از این مفاهیم رایج است، به زیر سؤال کشیده می شوند. نکتۀ جالب دیگری که در این کتاب به آن پرداخته شده، روایت جایگزینی انسان با ماشین است. از موارد و نمونه های روشنی که نگارنده به آنها اشاره کرده به خوبی برمی آید که این روایت، حقیقتاً یک افسانه است، و کامپیوترها هرگز جایگزین انسان نخواهند شد، بلکه به صورت مکمل به ما امکان می دهند که بسیاری از کارها را بهتر انجام دهیم.

نویسنده از آینده و از پیشرفت سخن می گوید و پیشرفت را گریزناپذیر می پندارد. او این پیشرفت ها را در دو جهت مجسم کرده و می نویسد: هرگاه که به آینده می اندیشیم، در واقع به آیندۀ پیشرفت امید می بندیم، یعنی دنیایی که پیشرفت در آن اجتناب ناپذیر است. این پیشرفت می تواند به دو شکل ظهور کند: اول، پیشرفت افقی یا گسترده (یعنی حرکت از ایستگاه “یک” به سمت افق n) که از طریق کپی (یا تکرار) کردن چیزهایی که هم اینک کار می کنند و شکل شان برای ما روشن است، محقق می شود. پیشرفت افقی کار نسبتاً آسانی است، زیرا ما از همان نقطۀ شروع تصور نسبتاً خوبی از آنچه که قرار است به وجود بیاید، در ذهن مان داریم؛ دوم، پیشرفت عمودی یا فشرده (یعنی جهش از ایستگاه “صفر” به ایستگاه “یک”) که این کار به واسطۀ خلق چیزهای نو و بدیع که تا بحال ساخته نشده اند، صورت می پذیرد. پیشرفت عمودی (یعنی از صفر به یک رسیدن) به مراتب سخت تر از پیشرفت افقی است، زیرا برآمد و خروجی ی پیشرفت عمودی ضرورتاً محصولی تازه است، چیزی که تا بحال وجود نداشته است.

نویسنده در ادامۀ کتاب استدلال می کند که: اگر نیت ساختن آینده ای بهتر است، باید به رمزها و رازهای ناگشوده ایمان آورد. راز بزرگ زمان ما این است که راه های ناپیموده هنوز فراوان یافت می شوند. برترین و برگزیده ترین رویه ها و روال های امروز، دیر یا زود به بن بست می رسند. راه های حقیقی پیشرفت آن هایی هستند که کماکان بِکر و نیازموده باقی مانده اند، و در این راستا، پُرارزش ترین مهارت مورد نیاز، اندیشۀ مستقل، یعنی برای خود اندیشیدن است. این کتاب، تصویری خوش بینانه از آیندۀ پیشرفت ارائه می دهد و مسیر تازه ای را برای تجربه های نو و نوآوری می گشاید. گام نخست این مسیر، با طرح پرسش هایی آغاز می شود که خواننده را به سمت جستجو برای ارزش های حقیقی و خلاقانه در کسب و کار هدایت می کند.

کتاب «صفر به یک» را اخیرا آقایان دکتر علی محمدنیا و مهندس امین کاظمی فر، صاحبنظران مسائل کارآفرینی ترجمه نموده اند که علاقمندان می توانند برای تهیه کتاب به آدرس http://meditec.ir/zero-to-one/ مراجعه نمایند.