رفتن به محتوای اصلی

شما اینجا هستید

گزارشات ویژه و تخصصی

20 مهر, 1396 - 09:19 -- عابدی

مترجمان : دکتر علی محمدنیا و مهندس امین کاظمی فر

کتاب «صفر به یک»  که مرجع اصلی یکی از دروس پایه رشتۀ مدیریت فناوری در دانشگاه استنفورد است، نخستین بار در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ به چاپ رسید، یکی از معدود کتاب هایی است که با نگاهی موشکافانه به واکاوی مهمترین کانون فناوری جهان، یعنی «سیلیکون ولی»، می پردازد. این کتاب، اندکی پس از انتشار، در صدر فهرست پُرفروش ترین های روزنامۀ «نیویورک تایمز» و سایت معتبر «آمازون»  قرار گرفت.

17 مهر, 1396 - 10:38 -- عابدی

مهدی بهشتی

کارشناس دفتر امور شهری و شوراها و حسابرس شهرداریها

کارشناس ارشد مدیریت

مقدمه

در سالیان اخیر با توجه به میزان و حجم گردش مالی در شهرداری مباحث زیادی حول محور شهرداران و شورای شهر و مسایل مالی مرتبط با آنان به گوش می رسد .

مشکلات عدیده ای تاکنون مانع تحقق مدیریت واحد شهری شده است، اما بی شک بزرگ‌ترین  آنها این بوده که دولت ها در گذشته عزم جدی برای اجرای آن نداشته اند، با وجود اینکه مدیریت واحد شهری در برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه در دستور کار دولت  ها بوده، اما متوقف باقی مانده است.

 از طرفی با توجه به اهمیت نقش شهرداران و شوراهای شهر در تحول حوزه شهری و ارتقاء کیفیت زندگی اسلامی – ایرانی و نیز با توجه به حساسیت ها و پیگیریهای مجدانه دولت تدبیر  و امید و تاکید رییس جمهور محترم و بخشنامه ها و اقدامات مثبت دولت و شروع مبحث مدیریت یکپارچه شهری  در برنامه ششم توسعه ، ارزیابی درست عملکرد شهرداریها و مدیریت شهری و شفاف سازی نحوه درآمد و هزینه کرد و نیز مجوز ها و قراردادها و سایر فعالیتهای آنها امری بسیار مهم بشمار می آید و  از اولین گامهای اجرای مدیریت یکپارچه شهری شفاف سازی و کنترل صحیح فعالیتها در این مسیر می باشد.

در واقع حسابرسی شهرداری، حافظ منافع همه مردم آن شهر است که موجب شفافیت پرونده مالی مدیریت شهری  و گزارش آن به ذینفعان که تمامی مردم اند می باشد . یکسال مالی ، تمامی فعالیت یک مجموعه است که به صورت مستمر انجام می‌دهد. البته در مباحث مالی و حسابرسی اگر نتیجه امر، اظهارنظر مشروط یا مطلوب حسابرس باشد که برای مجموعه قابل قبول خواهد بود، اما در صورت عدم اظهارنظر حسابرس، نبود شفافیت مالی برای مجموعه را به دنبال دارد.

3 مهر, 1396 - 11:16 -- عابدی

سنجش نگرش شهروندان شهر قزوین درباره مهاجران افغان بر اساس مدل سایبرنتیک

  حسین کشاورز قاسمی

دکترای جامعه شناسی سیاسی

کارشناس اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین

چکیده

 هدف از این پژوهش، سنجش نگرش شهروندان شهر قزوین نسبت به مهاجران افغان با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و طیف بوگاردوس است. جامعه آماری پژوهش، شهروندان چهار منطقه شهر قزوین می باشند که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال1390 برابر با 598/381 نفر بوده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر محاسبه گردید. مبنای نظری پژوهش رویکرد سایبرنتیک وروش تحقیق پیمایشی است. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه ای که روایی آن بر اساس نظرخواهی از کارشناسان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (70 %) به تائید رسید، جمع آوری و با استفاده از نرم افزار spss نسخه 23 و تکنیک تحلیل عاملی تحلیل شد. در این پژوهش 30 شاخص با روش تحلیل عاملی خلاصه شده و به 7 عامل تقلیل یافته و به صورت ترکیبی در عوامل معنی دار ارائه گردیده اند. با بهره گیری از تکنیک مزبور، سهم هر کدام از عوامل تاثیر گذار در تعیین نگرش شهروندان شهر قزوین نسبت به اتباع افغانستان مشخص گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن است که این 7 عامل در مجموع 60/21 درصدِ نگرش شهروندان را نسبت به مهاجرین تبیین می کنند. نتایج حاصل از محاسبه طیف بوگاردوس پژوهش نشان داد که شهروندان  شهر قزوین با 77/66 درصد میانگین پاسخ های منفی، نگرش مطلوبی نسبت به افغانها ندارند که حکایت از فاصله اجتماعی شدید میان افغانها و جامعه مورد پژوهش دارد.

مفاهیم کلیدی                                     

مهاجرت - مهاجرین افغان- طیف بوگاردوس- تحلیل عاملی- نظریه سایبرنتیک

19 شهريور, 1396 - 17:48 -- عابدی

جوانگرایی مطلع برنامه های دولت دوازدهم

دکتر امیر جعفرزادگان

معاون دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری

مشاور جوان سابق وزیر آموزش و پرورش

دولت دوم دکتر روحانی در حالی آغاز به کار می کند که تجربه 4 سال گذشته آن در اعتماد به جوانان و بکارگیری ایشان در سمتهای مدیریتی چندان چنگی به دل نمی زند. بدون هیچ تردیدی پیروزی جناب آقای دکتر روحانی در سالهای 92 و 96 نتیجه حضور جوانان در صحنه بود.جوانانی که در سال 92 نمی خواستند تجربه تلخ سالهای قبل در فروریختن دیوار آمالشان را بار دیگر با یک انتخاب نادرست تکرار کنند و همین امر به تاثیرگذاری آنان و احساس مسئولیت برای حضور در صحنه انجامید.

وحید درگی ،کارشناس دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین
30 مرداد, 1396 - 12:46 -- عابدی

شاخص های کلیدی انتخاب شهردار

تهیه و تنظیم : وحید درگی

کارشناس دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین

شهرداری به‌عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین نهاد شهری، نقش مهمی در زندگی روزمره مردم یک شهر دارد و الزاماً یک شهردار موفق، شهرداری است که بتواند این تأثیر را در روند روزمرگی مردم ایجاد کند. "سمت شهردار" یک شهر به دلیل اهمیت بالای آن نیازمند دقت نظر در انتخاب فردی است که قرار است سکان هدایت  یک شهر را طی 4 سال در اختیار گرفته و آینده آن را رقم بزند، تخصص مالی و فرهنگی و تبحر در اداره امور از مباحثی است که در صورت غفلت زیان غیر قابل جبرانی را بر پیکره یک شهر وارد خواهد کرد.

لذا اهمیت انتخاب شهردار یک شهر توسط منتخبین شورا بایستی با درنظرگرفتن شاخص های کلیدی و معیارهای اصولی باشد و اعضای شورای شهر با یک انتخاب صحیح و آگاهانه ، آینده ی شهر را رقم میزنند و درصورتیکه این انتخاب براساس چهارچوب مشخص شاخص ها نباشد میتواند ضرر و زیان جبران ناپذیری بر شهر وارد کند و شهروندان شهر اولین و آخرین قربانیان این انتخاب ناشایست خواهند بود.

بر این اساس ارائه و بکارگیری شاخص های انتخاب شهردار جهت رسیدن به انتخابی آگاهانه میتواند بسیار حائز اهمیت باشد که علاوه بر آگاهی بخشی عمومی ، بعنوان ابزارهای راهبردی موثر برای منتخبین شورای شهر جهت انتخاب شهردار شایسته و لایق خواهد بود .

28 مرداد, 1396 - 16:35 -- عابدی

 راهکارهایی برای افزایش منابع درآمدی پایدار  در شهرداریها

الهام فریدوند _ کارشناس دفتر امور شهری و شوراها 

توسعه ی اقتصادی، هدف اصلی هرکشوردرجهت بهبودسطح استانداردزندگی میباشد و توسعه ی شهرها به عنـوان مجموعه ای که یک کشورراتشکیل میدهند، ازمنابع مهـم توسـعه محسـوب مـی شـود . شـهرداری بـه عنـوان، یکـی ازنهادهای مردمی است که وظیفه ی خدمت رسانی به شهرنشینان برای تأمین خواسته های اولیـه زنـدگی شهرنشـینی وپس ازآن تلاش برای رسیدن به شهری توسعه یافته را بر اساس ماده 55 قـانون شـهرداری هـا بـه عهـده دارد . طـی چنددهه ی اخیر، باتوسعه سریع شهرها و رشد بی رویه جمعیت وبزرگ شدن محدودههای شهری، ابعادوحجم وظـایف شهرداریها، چندین برابرشده است. درواقع امروزه شهرداریهادراکثرکشورهای توسعه یافته بـه عنـوان یکـی ازانـواع دولـت هـای محلـی، دراداره ی شهرها وعرضه ی کالاهاوخدمات عمومی محلی، نقش مهم وبرجسته ای به عهده دارند. معرفی منابع نوین درآمدی، میتوانددرپایداری توسعهی شهری نقش مهمی را ایفا کند، که ازمبانی مهم آن میتـوان به چگونگی تأمین درآمدشهرداریها به عنوان رکن اصلی مدیریت شهری اشاره کـرد . زنـدگی شهرنشـینی امـروزی هزینه های بسیاربالایی برای شهرداریها دارد و هرروزبه آن افزوده میشود. اداره ی مطلـوب شـهرها و ارایه ی خـدمات مناسب به شهروندان وهدایت پروژههای عمرانی مستلزم دستیابی به منابع درآمدپایدار و جدیداست. افزایش درآمدشهرداریها درایران، مستلزم افزایش کارایی در روشهای فعلـی کسـب درآمـد یاجسـتجوی منـابع جدیددرآمدی است. اگرچه از زمان تصویب قانون خودکفایی درآمدی شهرداریها، تلاشهایی برای تـأمین درآمـد واستقلال آنهاازدولت انجام شده است، ولی این تلاشهاچندان مؤثرنبوده است.

دکتر احمد اسفندیاری ،دکترای جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران
8 تير, 1396 - 11:08 -- عابدی

پیرامون سوء مصرف مواد مخدر در استان قزوین

ضرورت بازاندیشی در سیاست گذاری ها

احمد اسفندیاری

دکترای جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران      

کارشناس دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری                                                                     

چکیده

به رغم تلاش های مسئولان، پژوهش های محققان و سیاست گذاری های خُرد وکلان، اعتیاد همچنان دالّ مرکزی آسیب های اجتماعی و عامل آنتروپی سرمایه انسانی است. هژمونی فیزیکالیسم، تفوّق گفتمان بوروکراتیک و کِلنیکالیزه شدنِ (Clinicalize) فرایندِ آسیب و در نتیجه غیبت امر اجتماعی در سیاست گذاری ها ، تا به  امروز در عمل توفیقی بدست نداده است. لیک اتخاذ رویکردهای جامع، چند وجهی و منظومه نگر در مواجهه با این جَرثومه فساد، بیش از پیش مطمح نظر است.

 پژوهش حاضر جهت ممانعت از فرو غلتیدن در آمار زدگی و ریاضی گراییِ شبه پوزیتویستی از یکسو و شهود و اشراق گرایی محض و با استعانت از رویکردهای تلفیقی به صورت دلفای کوچک مقیاس(Mini Delphi) با حجم نمونه 5 نفر به عنوان پنل متخصصین در راستای "شناسایی و فهرست بندی متغیرهای اثرگذار"  و اجرای پیمایش380 نفری از شهروندان 64-15 ساله شهر قزوین با شیوه نمونه گیری خوشه ای و استفاده از فرمول کوکران انجام پذیرفته است. بررسی های اولیه حاکی از آن است که اعتیاد، هم به عنوان معلول و هم علت اجتماعی، پژواک همفراخوان دو پاره عین(عرضه محور) و ذهن(تقاضا محور) است، اما هماره پاره ذهن در سیاست گذاری ها به نفع پاره عین غائب بوده و در این مهجوریت و مسخ شدگیِ نگره اجتماعی و انزوا و طردشدگی بینش جامعه شناختی، از یکسو نگاه درمانگرمستولی و منجر به پزشکی شدن اعتیاد و تقویت نقش روانپزشک و از دگر سو، نگاه امنیتی نیز به بوروکراتیزه شدن و فربه شدگی نقش حقوق دان ها انجامیده است.

استان قزوین به علت موقعیت جغرافیایی خاص خود همچون نزدیکی و مجاورت با دو استان البرز و تهران که با انواع متعدد آسیب های اجتماعی دست به گریبانند و حتی سرریز مسائل اجتماعی خود را به این شهر انتقال            می دهند، تعدد و تکثر شرکت های تولیدی فعال و نیمه فعال، خیل کثیر مهاجرانی که از شهرها و روستاهای مجاور به علت قلِّت منابع آبیِ سالیان اخیر، به این شهر سرازیر شده اند، موقعیت ترانزیتی و قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم و شاه  راه مواصلاتی مناطق شمالی و غربی و مرکزی ایران و از همه مهم تر پذیرش و اِسکان چندین هزار دانشجویی غیر بومی که در مراکز دانشگاهی مشغول به تحصیل اند ، وجود جمعیت حاشیه نشین قابل توجه در مناطق جنوب شرقی(اقبالیه و چوبیندر) شمال (اسماعیل آباد، نجف آباد، وثوق آباد و ...) و غرب( شهرک مهرگان، کورانه) و ایضاًًً چندین محله پر ازدحام، آسیب زا و متراکم شهری و در نهایت احداث چند صد واحد آپارتمانی خالی از سکنه یا دارای اسکان موقت، امروزه به رغم داعیه التزام به سنن فرهنگی از جمله استانهایی است که با گونه های گوناگون مسائل جامعوی روبه روست که اعتیاد به مواد مخدر در صدر این چالش ها و آبشخور این وضعیت آنومیک است.

آمارها امروزه حکایت از آن دارد که 65 درصد همسر آزاری ها در کشور ناشی از سوء مصرف مواد مخدر است. 40 درصد سرقت ها، 30 درصد کودک آزاری ها، 23 درصد نزاع ها، 20 درصد جرائم منکراتی، 10 درصد جرائم عمدی منبعث از مصرف مواد مخدر و آسیب های ناشی از آن است. با اِمعان نظر قراردادن عمق بحران پیش رو و ضمن پذیرش ناکارآمدی سیاست های اوبژکتویسم و اصرار بر گفتمان عرضه محور، می باید سوژه را در برابر این سرطان اجتماعی ایمن ساخت و  بازار تقاضا را مدیریت نمود. بعلاوه این نکته همواره باید امعان نظر باشدکه جهت ریشه کن کردن هر آسیب اجتماعی علاوه بر شناخت قوانین حاکم بر آن آسیب، به اندازه زمانی که آن آسیب در جامعه ریشه دوانیده ،می باید زمان و انژی صرف گردد در غیر آن صورت، سیاست گذاری های تعجیلی، نسخه محور، کِلینیکال و بوروکراتیک ..... راه بجایی نخواهد برد.

مفاهیم کلیدی: اعتیاد، منشاءشناسی، سیاست گذاری اجتماعی،، پزشکی شدن آسیب های اجتماعی

 

27 خرداد, 1396 - 10:10 -- عابدی

" تاثیر خاستگاه قومیتی داوطلبان بر رفتار رأی دهندگان"

مطالعه موردی (دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شهر قزوین)

معصومه شیشه گرها

کارشناس ارشد علوم سیاسی

چکیده   

در این تحقیق که تحت عنوان "خاستگاه قومیتی داوطلبان و تأثیر آن بر رفتار رأی دهندگان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی (مطالعه موردی، شهر قزوین)" به نگارش درآمده است، خاستگاه قومیتی داوطلبان از حیث قومیت و تعلق بومی بررسی شده است. از سوی دیگر نگرش مردم نسبت به کاندیداهای قومی و بومی نیز مورد نیز مورد سنجش قرار گرفته است. در این پژوهش که به صورت پیمایشی انجام شده حجم نمونه 150 نفر از شهروندان بالای 20 سال ساکن در 13 شهر حوزه انتخابیه قزوین، البرز، و آبیک بوده اند.

در بررسی خاستگاه قومیتی و بومی و داوطلبان با روش بررسی اسنادی و کتابخانه ای و همچنین جمع آوری اطلاعات از طریق مطلعین سیاسی استفاده شده است. برای جمع آوری و بخش نگرش شهروندان نیز از ابزار پرسشنامه و مصاحبه حضوری استفاده کرده ایم.

بر اساس نتایج بررسی ها کلیه داوطلبان 3 اصل را در انتخاب خود مورد توجه قرار داده اند که این اصول به ترتیب اولویت عبارتند از1) بهره مندی از خاستگاه قومیتی2) بهره مندی از خاستگاه بومی بودن و جغرافیای تولد یا زیست و 3 ) بهره مندی از حمایت های معتمدین و ذی نفوذان قومی- بومی و سیاسی.

واژه های کلیدی: انتخابات، الگوی رأی دهی، قومیت،دهمین دوره انتخابات مجلس قزوین

9 فروردين, 1396 - 08:55 -- روابط عمومی فرم...

 روابط عمومی , مردم و دولت 

علیرضا رحمانی کارشناس ارشد علوم سیاسی

مسئول روابط عمومی فرمانداری قزوین

 مردم همیشه انتظار دارند که درهای سازمان و یا اداره به روی آنها باز باشد و آنها با کمترین دغدغه بتوانند مدیران و تصمیم گیران سازمانی را ملاقات کنند . با برنامه محوری و تلاش در جهت حذف بوروکراسی اداری , این مهم را عملیاتی می کند .

صدای مردم انعکاس خواسته ها و انتظارات اجتماعی است , این صدای مردم است که می تواند در هر زمان وضع موجود را از زبان خودشان بازگو کند . اینکه چه می خواهند و در آینده به چه می اندیشند . و یا عملکرد مسئولان را چگونه ارزیابی می کنند. و در نهایت چه تغییراتی را مناسب اوضاع و احوال جامعه می دانند .

هر جریان سیاسی که زمام امور را در دولت ها به دست گرفته است , رویکرد متفاوتی نسبت به شان و جایگاه مردم در دانستن را قائل بوده است . البته این رویکرد در فصول تبلیغات انتخابات با دوره کاری دولت ها همواره متفاوت بوده است . زیرا مردم و ارتباط دو سویه مردم و دولت , ابزار تبلیغاتی کارآمدی است که هیچ یک از رقبای انتخاباتی با هر رویکرد سیاسی حاضر به چشم پوشی از آن نیست . اما بحث ما به دوره کاری دولت هاست که چقدر به این شعار خود عمل کرده اند یا خواهند کرد .

7 اسفند, 1395 - 11:39 -- عابدی

تهیه کننده : مهرداد کشاورز رضایی

دفتر معاونت فناوری اطلاعات وامنیت شبکه استانداری قزوین

پروفسور هارلد هاس در طول صحبتش در ted از تکنولوژی جدیدی با نام LI-FI پرده برداشت .پروفسور هارلد هاس از دانشگاه ادین بورگ تحقیق در این زمینه را از سال 2004 آغاز کرده بود.

LI-FI یک ارتباط بی سیم کامل و پر سرعت مانند WIFI است که از نور استفاده می کند. این تکنولوژی زیر مجموعه ی ارتباط های بی سیم (owc) است و می تواند یک متمم در یک ارتباط رادیویی یا جایگزینی مناسب در زمینه های data broadcasting باشد.LI-FI که برگرفته از LIght Fidelity است برای ارتباط خود از یک طیف نور مرئی یا مادون قرمز به جای امواج رادیویی استفاده می کند.شایان به ذکر است که از این تکنولوژی به عنوان یک راه حل برای حل محدودیت BandWIdth در امواج رادیویی نام برده می شود.یک راه حل کامل که منجر به ایجاد پردازشی برای استاندارد ها شده است. همان طور که ذکر شد LI-FI مانند WIFI یک ارتباط بی سیم است پس از استاندارد های 802.11 استفاده میکند که این کافی نیست و به نظر می رسد باید منتظر تجدید نظر در آن باشیم.

صفحه‌ها