رفتن به محتوای اصلی

شما اینجا هستید

کسب احترام در تعاملات سازمانی / علی محمدنیا – اداره کل پدافند غیر عامل

12 اسفند, 1397 - 08:08 -- عابدی

کسب احترام در تعاملات سازمانی / علی محمدنیا – اداره کل پدافند غیر عامل

کسب احترام در تعاملات سازمانی علی محمدنیا – اداره کل پدافند غیر عامل روش‌هایی برای کسب احترام نزد دیگران در محیط کار وجود دارد که با دانستن آن می‌توان به موفقیت شغلی دست‌یافت. احترام به معنای احساس ارزش و اعتبار برای افراد است و انسان‌ها شایسته احترام هستند، اما متأسفانه حقیقت این است که برخی از افراد قادر به کسب این احترام نیستند. البته راه‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید خود را در موقعیت-هایی قرار دهید که احترامی را که سزاوار آن هستید، به دست آورید. مهم‌ترین عوامل در این زمینه; احترام گذاشتن به دیگران، احترام گذاشتن به خودتان، داشتن اعتماد به ‌نفس، نترسیدن از تصمیم و ... است.

این عوامل به شما کمک می‌کند تا احترامی را که شایسته شماست کسب کنید. مسلماً هرکسی احترام را دوست دارد، تنها شاید درجه آن متفاوت باشد، اما مطمئناً هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این نیاز حتی در حد کم باشد. اگر انتظار دارید که با دیگران با شما با احترام رفتار کنند، اولین قدم این است که با دیگران، با احترام رفتار کنید. اگر رفتاری غیرمحترمانه با دیگران دارید، منجر به ذهنیت بدی برای آن‌ها خواهد شد. احترام گذاشتن به دیگران نشانه این است که خود شما نیز شایسته احترامید. هیچ ابزار مدیریتی به‌اندازه احترام مهم نیست، لذا می‌خواهیم روش‌هایی مطمئن برای کسب آن به شما ارائه دهیم. تجارت و کسب‌وکار بیشتر به مسائل مالی مربوط می‌شود اما پولی که در هر سازمانی قابل‌خرج کردن است، احترام است. اگر شما فرد قابل‌احترامی شناخته شوید مسلماً در کسب‌وکارتان هم شناخته‌شده‌تر بوده و ارزش و اعتبار بالاتری را دارا هستید. برخلاف تصور عامه، داشتن یک شغل با رده¬ی بالای سازمانی یا مدیریتی، نمی‌تواند برای فرد احترام بیاورد. در یک‌کلام باید گفت که شغل، کار، میزان درآمد و ... برای افراد، احترام و ارزش به ارمغان نمی‌آورد، بلکه به دست آوردن احترام به سبک برخورد و نحوه تعامل افراد با اطرافیان بستگی دارد. در واقع روش‌هایی برای کسب احترام نزد دیگران وجود دارد که عبارتند از: * قابل‌اعتماد باشید: اگر دیگران متوجه شوند که آن‌کسی که وانمود می‌کنید، نیستید به شما احترام نخواهند گذاشت. انسان‌ها یک توانایی ذاتی دریافتن (فهمیدن) تظاهر و تقلب دارند و آدم‌های متقلب را غیرقابل ‌اعتماد، ناامن و حتی گاهی اوقات بی‌ارزش (بی‌اهمیت) می‌دانند. از طرف دیگر، انسان‌ها همیشه به‌طرف افرادی که صادق بوده و متظاهر نیستند، جذب می‌شوند. بنابراین خود واقعی بودن، پایه‌ای برای کسب احترام است. * نکته‌¬سنج و دقیق باشید: اگر در ارتباط با مردم نکته‌سنج باشید و در ارتباطات¬تان دقیق باشید و اطرافیان در تعامل با شما بفهمند که واقعاً به حرف‌هایشان گوش‌داده می‌شود و آنچه را که درباره مشکلات¬شان، آرزوهایشان، ترس¬شان و اهداف¬شان و ... برای شما عنوان می¬کنند نزد شما بااهمیت است؛ به شما اعتماد بیشتری کرده و برای¬تان احترام قائل خواهند بود. این آگاهی به شما کمک می‌کند که بفهمید چطور می‌توانید بهترین کمک را به آن‌ها بنمایید. * باخرد و بصیرت باشید: محیط کار این پتانسیل را دارد که منبع شایعات کوچک و جزیی باشد لذا در ارتباطات خود و صحبت‌هایی که رد و بدل می‌کنید حساس و دقیق بوده و آگاهانه رفتار کنید. اگر استفاده از شایعات در محل کار آسان و ساده باشد، هیچ‌کس برای فردی که نمی‌تواند رازی را نزد خود نگه دارد، احترامی قائل نخواهد شد. اگر اطرافیان و همکاران متوجه شوند که هر چیزی را با خیال راحت و با امنیت کافی می‌توانند به شما بگویند، آنگاه در مواردی که نیازمند مشورت یا همفکری باشند، شما جز آن‌کسانی خواهید بود که به آن‌ها مراجعه خواهد شد. * بی‌نظیر و متمایز باشید: مردم به افراد ماهر و متخصص احترام زیادی می‌گذارند. به‌ویژه اگر این افراد واقعاً متخصص و کارآمد باشند و توانایی و مهارت¬شان را بدون چشم‌داشت در اختیار دیگران قرار دهند. بخشی از کسب‌وکار یا حرفه خود را که طالب زیادی دارد و به کار بسیاری از افراد می‌آید را انتخاب کنید و آن را به‌عنوان یک کار فرعی و یا سرگرمی جنبی و ذوقی خود قرار دهید و هر آنچه که می‌توانید درباره آن به یادگیری و کسب مهارت و دانش بپردازید. این کار را جز لاینفک زندگی روزمره خود قرار دهید. وقتی‌که به‌طور چشمگیری ماهر و متخصص شدید، سعی کنید اطرافیان و افرادی را که نیازمند این تخصص شما هستند، از این مهارت بهره‌مند کرده و در موردحمایت خود قرار دهید. * سعی کنید فردی مفید و کمک‌رسان باشید: مردم به افرادی که بخشنده و کمک‌کننده باشند احترام می‌گذارند، به افراد بیکار و لاابالی و مزاحم بی‌احترامی می‌کنند و آدم‌های خودشیفته را تحقیر می‌کنند و از آن‌ها تنفر دارند. خیر یا کمک‌کننده بودن به این معنی است که یکی از اهداف اولیه‌تان این باشد که به دیگران دررسیدن به اهداف¬شان کمک کنید. یادتان باشد هرقدر که به دیگران کمک کنید به همان اندازه احترام و ارزش کسب خواهید کرد. * حدومرز قائل شوید: هیچ‌کس به یک فرد بی‌برنامه و بی‌خیال که درست انجام دادن کارها برایش مهم نیست، اعتماد نمی‌کند. پس، کسب احترام به بی‌معنی وضع کردن یکسری حدومرزها هم هست. اگر از شما کار غیرممکنی خواسته می‌شود، درباره¬ی آن بخشی که انجام‌پذیر است توضیح دهید و خود را ملزم و موظف به انجام کامل این بخش کنید. اگر کسی به کمک همیشگی و بی‌قیدوشرط شما وابسته شده است با گفتن دقیق آنچه که می‌توانید برایش انجام دهید، او را از این خواب‌وخیال خارج کنید. هرقدر حدومرز و شرایط شما قوی‌تر باشد، به همان اندازه، احترام بیشتری کسب خواهید کرد.