فرصت های سرمایه گذاری

استان زرخیز قزوین به عنوان یکی از مناطقی که دارای فرصت ها و مزیت های کم نظیری برای سرمایه گذاری در حوزه های گوناگون است می تواند مورد توجه ویژه کارآفرینان و علاقمندان به سرمایه گذاری قرار گیرد .
   این استان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود در مسیر مهمترین شاهراه ترانزیتی بین المللی کشور واقع شده است و نقطه اتصال کریدور غرب به شرق و جنوب غربی به شمال شرقی کشور می باشد. علاوه براین  نزدیکی به تهران به عنوان اصلی ترین بازار انبوه کشور و هسته متراکم جریان مالی و تجاری ایران فرصت بی نظیری را برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در قطبی که به لحاظ منابع انسانی و طبیعی از غنی ترین استان های کشور محسوب می شود فراهم آورده است.
   دشت حاصلخیز قزوین به عنوان مهمترین دشت کشاورزی کشور ، توانمندی ها و جاذبه های عالی گردشگری به عنوان یک مزیت رقابتی کمتر استفاده شده ، ترانزیت ، با توجه به موقعیت بسیار خاص جغرافیایی استان ، اقتصاد دانش بنیان با توجه به تمرکز مراکز متعدد و موفق علم و تکنولوژی در این خطه ، صنعت مدرن به عنوان مزیت نسبی اصلی استان ، محصولات ارگانیک و گیاهان دارویی ، سرمایه گذای در تولید و صادرات محصولات مغزافزاری و بسیاری دیگر از موضوعات قابل طرح ، از فرصت ها و مزیت های مورد توصیه برای سرمایه گذاری می باشد.
  درراستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و با علم به این مزایا و فرصت های کم نظیر و برای فعلیت بخشیدن به این قابلیتها،  اداره کل جذب و حمایت  از سرمایه گذاری استانداری قزوین در آغازین روزهای سال 1395 تاسیس شد و هم راستا و هم افزا با دیگر نهادهای مسئول تلاش می کند بهترین حمایت ها را جهت تسریع در فرآیند شروع و توسعه کسب و کار و حمایت از سرمایه گذاریهای انجام شده در اختیار علاقمندان به سرمایه گذاری قرار دهد.
  یکی از اهداف این دفتر ارایه اطلاعات لازم  با قید شفافیت ، عدالت و توازن به کلیه علاقمندان امر سرمایه گذاری اعم از داخلی، خارجی و خرد و کلان است.
  تارنمای حاضر تلاشی دراین راستاست و قطعا در آینده و به صورت مستمر اطلاعات مندرج دراین سایت به عنوان یک منبع معتبر و مورد اعتماد ، تکمیل و به روز رسانی خواهد شد.
لذا ضمن دعوت برای بازدید از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری ، تقاضا  می کنیم  نظرات و پیشنهادات خود را جهت تکمیل و به روز رسانی سایت به پست الکترونیک این اداره کل به نشانی jazb.sarmayeh.qz@gmail.com  ارسال فرمایید.


قزوین به علت داشتن بیش از 3500 واحد صنعتی و شهرکهای صنعتی متعدد و دسترسی آسان به آزادراه های مهم کشور، به عنوان یکی از مهمترین مراکز صنعتی دارای رتبه دوم صنعت توسعه یافته کشور می باشد
صنعت و تجارت
پیشینه صنعت و تجارت در منطقه قزوین به هزاران سال پیش باز  می گردد، در دوران صفویه  کارخانه هاو کارگاه های فراوان قالی بافی، کاشی و سرامیک، شیشه و میناگری، صنایع فلزی وجود داشته اند و مطالعات باستان شناسی دستان تــوانـمند ساکنــان این دیار را در ساخت سفالینه های هنرمندانه نشان داده و آثارشان را زینت بخش موزه های معروف دنیا ساخته است.
یکی از ویژگی های صنعتی استان قزوین است تنوعِ تولید است، چراکه بیش از هزار نوع محصول در واحدهای مختلف صنعتی مانند لوازم خانگی، صنایع غذایی، محصولات بهداشتی و دارویی، محصولات شیمیایی و سلولزی، قطعات صنعتی و ریخته گری، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، محصولات نساجی، چرم و پوشاک، لوازم برقی، الکترونیک و مخابرات، محصولات ساختمانی طراحی و تولید می شوند که ضمن برآورده نمودن نیازهای داخلی کشور، به خارج از کشور نیز صادر می شوند.
میزان تولید شیشه ، فولاد، مواد شوینده و کاشی و سرامیک، صنعت در قزوین را در مقایسه با کشور متمایز کرده است.

کشاورزی

تنوع اقلیمی زمینه مساعدی برای کشت انواع محصولات گرمسیری و سردسیری در نقاط مختلف استان را فراهم کرده است به طوریکه انواع محصولات گندم، جو، یونجه، زعفران، چغندر قند، عدس، لوبیا، سیب زمینی، تره بار، هندوانه، زیتون، ذرت، پسته، زیتون، گیلاس، سیب، هلو، زردآلو، گردو، انگور، فندق و زالزالک در سطح وسیعی از مزارع کشاورزی استان قزوین کشت می شوند. 
مزیتی که قزوین را از شهرهای دیگر متفاوت می سازد باغستان های سرسبز با قدمتی 1400 ساله است که گرداگرد شهر قزوین را فرا گرفته اند، باغستان هایی مملوء از درختان انگور، پسته و بادام که صفا و طراوتشان شهر را زنده می کند و محصولشان برای تامین نیاز هموطنان، به اقصی نقاط کشور صادر می شود.
 سرگل مزارع استان، دشت بسیار وسیع و حاصلخیز قزوین با 13 هزار کیلومتر مربع مساحت است که یکی از مراکز مهم کشاورزی در کشور قلمداد می شود و اکنون با مکانیزه شدن مراحل مختلف تولید و دسترسی به آب های روان، استفاده از ماشین آلات نوین و به کار گرفتن اصول علمی در دفع آفات نباتی، 5 درصد از نیاز غذایی کشور را تامین می نماید.
پسته قزوین نیز از مرغوبیت بالایی برخوردار است و با سطح زیر کشت 4 هزار هکتار، اغلب برای استفاده درصنایع غذایی و شیرینی پزی به کشورهای آلمان و حوزه خلیج فارس صادر می گردد.
به سبب وجود زمین های حاصل خیز و دسترسی به آب های سطحی و زیرزمینی کافی،  پرورش بیش از 33 گونه انگور در تاکستان های قزوین به شهرت کشاورزی استان افزوده است و کشمش قزوین بعنوان یکی از فراورده های انگور از  جایگاه ویژه ای در کشور برخورد دار است.
علیرغم اینکه اهریمن خشکسالی از دیرباز تاکنون یکی از دشمنان ایران زمین بوده است،  میانگین بارش باران در دشت قزوین بین 200 تا 300 میلیمتر در سال است، افزون بر کاریزها و هزاران حلقه چاه عمیق و نیــمه عمیق، مزارع قزوین به وسیله طولانی ترین شبکه کانال آبرسانی که از سد انحرافی طالقان سرچشمه می‌گیرد سیــراب می‌شــوند.
یکی دیگر از فعالیت های بخش کشاورزی دراین استان  دامداری است که از موقعیت مناسبی برخوردار است که به دو شکل صنعتی و سنتی رواج دارد. علاوه بر این به دلیل افزایش نیاز مردم منطقه و استان های مجاور به گوشت سفید و تخم مرغ، مراکز پرورش طیور بسیاری نیز در سطح استان تاسیس شده اند.
با گسترش و توسعه مراکز دام و طیور، تولید فرآورده های دامی استان قزوین جایگاه بسیار مهمی در کشور به دست آورده است به نحوی که 45% تولید مرغ مادر تخم گذار،100 %  تولید مرغ اجداد تخمگذار، 10%  تولید تخم مرغ ، 4% شیر، 15% گوشت مرغ و 10% گوشت قرمز کل کشور، توسط دامداران استان قزوین تامین می شود