مشخصات طبیعی و تقسیمات کشوری در استان قزوین

استان قزوین با مساحتی معادل 15623 کیلومتر مربع در حوزه ی مرکزی ایران بین 48 درجه و 44 دقیقه تا 50 درجه و 51 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و 35 درجه 24 دقیقه تا 36 دقیقه تا 36 درجه و 48 دقیقه عرض شمالی نسبت به خط استوا قراردارد. این استان از سمت شمال به استانهای گیلان و مازندران ، از غرب به استانهای زنجان و همدان، از سمت جنوب به استان مرکزی و از سمت شرق به استان تهران محدود می باشد. این استان در دامنه جنوبی رشته کوههای البرز واقع شده که به دلیل داشتن ارتفاعات متعدد و بارندگی های متوسط از نقاط معتدل کشور به شمار می آید. مرتفع ترین کوههای استان « سیاهلان، کی جکین، سفید کوه و سیاه کوه » بوده که حداکثر ارتفاع و کوههای شمالی سیاهلان 4175 متر از سطح دریا می باشد. محدوده ی مرکزی  و شرق استان را دشت تشکیل می دهد که شیب آن از شمال غرب به جنوب شرق امتداد دارد و در پائین ترین نقطه 1130 متر است. حداقل ارتفاع آن در شمال غربی و در بخش طارم سفلی و کناره های دریاچه سفید رود با ارتفاع 300 متر از سطح دریا است.
بر اساس آخرین وضعیت تقسیمات کشوری تا پایان سال 1390 استان قزوین دارای 6 شهرستان (قزوین، تاکستان، بوئین زهرا، آبیک ، البرز و آوج) 25 شهر (قزوین، اقبالیه، محمدیه ، الوند، محمود آباد نمونه، تاکستان، اسفرورین، ضیأ آباد، خرمدشت، آوج، شال، دانسفهان، بوئین زهرا، رازمیان، معلم کلایه، آبگرم، آبیک، کوهین، بیدستان، ارداق، خاکعلی، نرجه، سگزآباد و سیردان) و 19 بخش، 46 دهستان، 1150 آبادی می باشد که 842 آبادی آن دارای سکنه و 208 آبادی خالی از سکنه است.
Responsive Image

آب و هوای استان قزوین

سیستم های هوایی مؤثردر استان عبارتند از:« سیستم غربی و مدیترانه ای که بیشترین عامل بارندگی در استان را تشکیل می دهد و سیستم پرفشار شمال که عامل سردی و رطوبت می باشد. در استان دو جریان وجود دارد: جریان شمالی که از شمال غرب در جهت جنوب شرق می وزد و به باد «مه» معروف است. جریان دیگر باد «شره» می باشد که از جنوب شرقی در جهت شمال غربی می وزد.
آب های سطحی استان عمدتاً در دو حوزه ی آبریز جاری است حوزه ی آبریز شمالی (سفید رود) و حوزه ی آبریز جنوبی (شور)
Responsive Image

شرایط اقلیمی استان قزوین

تنوع اقلیمی استان و قابلیت های آب و خاکی زمینه خوبی را برای کشت انواع محصولات گرمسیری در منطقه طارم سفلی و رودبار الموت و سایر محصولات سردسیری را در دیگر نقاط استان فراهم آورده است.
جنگل های استان در ارتفاعات 2 تا 3 هزار متری بخش الموت و طارم سفلی به صورت درختان پراکنده و نامنظم روییده که ذخیره گاه ژنتیکی درختانی مانند ارش، زالزالک، بلوط، گردوی وحشی، آلوی جنگلی، بادام کوهی و پسته وحشی می باشد.
Responsive Image